Friday 27 March 2015

HAM DALAM PERSPEKTIF ISLAM

Kezaliman, penindasan, penjajahan dan pencerobohan terhadap hak manusia dan bangsa-bangsa semakin terserlah kini. Kejahatan setara dengan peperangan dunia pertama, dan kedua terus dilakukan oleh manusia , bahkan dilakukan oleh negara yang dipanggil sebagai negara maju yang menghormati hak asasi manusia, seperti Amerika , Britain dan beberapa buah negara Eropah bersama negara penjajah Israel.
Bukan sedikit piagam hak asasi, Bill of Right perisytiharan hak asasi manusia yang telah disepakati dan diluluskan oleh P.B.B. dan Badan Badan Antarabangsa yang lain, namun kezaliman , penyiksaan terhadap manusia , penyeksaan tahanan di Guantanamo, Baghram, di Abu Gharib dan berbagai tempat rahsia lain tetap berlaku dengan dahsyatnya atas nama memerangi keganasan.
Atas nama pendemokrasian maka negara dunia ketiga berhadapan dengan penjajahan baru . Kedatangan penjajahan baru itu kononnya sebagai usaha menjatuhkan regim diktator dan memerdekakan rakyat negara berkenaan . Tapi sebenarnya berniat merampas kekayaan minyak, gas dan sebagainya untuk menjamin masa depan sumber tenaga di negara-negara maju. Atas nama melindungai hak asasi manusia intervensi dan masuk campur tentera asing dihalalkan untuk memecahbelahkan kesatuan negara negara umat Islam yang miskin dan lemah untuk terus berada dalam kuasa pemantauan negara tuan.
Selengkapnya tentang Makalah ini bisa anda DOWNLOAD disini

No comments:

Post a Comment